Kako voze tramvaji u Zagrebu
Tramvaji u Zagrebu
Tramvajski promet se smatra najvažnijim oblikom javnog prijevoza u Zagrebu. Vožnja tramvajem uvedena je 1891. godine, a tada su se tramvaji vukli uz pomoć konja. 1910. godine pojavljuju se prvi električni tramvaji. Danas se tramvajska mreža u Zagrebu sastoji od 116.3 kilometara pruge, a tramvajski promet se sastoji od 15 dnevnih i 4 noćnih linija. Kako je izgledala povijest tramvaja u Zagrebu? Početni razvoj tramvajske mreže započeo je 11. svibnja 1891 godine kada je krenula izgradnja tada jednokolosiječne pruge koja je bila široka 760 mm.
Prva pruga puštena je u pogon 5. rujna 1891 godine, a prva takozvana tramvajska kola vučena su uz pomoć konja. Prva ruta kretala je od Kvaternikovog trga, protezala se Vlaškom/Draškovićevom/Jurišićevom do Trga Bana Josipa Jelačića, dok je zadnja postaja bila na Zapadnom kolodvoru. Pruga je kasnije dobila odvojak koji je vodio do Savskog mosta kroz Frankopansku ulicu te Savsku. Zahvaljujući neprestanom razvijanju, danas imamo 116.345 km pruge koje vode u sve važnije dijelove grada. 1910 godine propisano je pravilo da dužina kolosijeka mora biti 1000 mm. Tramvajska mreža se više puta širila, i ukidala. Danas se tramvajski promet sastoji od ukupno 255 stajališta.
Tramvaji i tramvajske linije
Trenutni vozni par ZET-a se sastoji od 277 tramvaja, od čega su trenutno 142 niskopodna. Vozni park je raznolik i obuhvaća više tipova raznih tramvaja i proizvođača. Planovi razvoja naglašavaju potpuno uklanjanje starijih modela i uvođenje niskopodnih/modernih tramvaja. Kako izgledaju tramvajske linije u Zagrebu? Linije su se tijekom vremena dosta mijenjale, ukidale, preusmjeravale. Današnji sustav uveden je 1980-ih godina uz manje kasnije izmjene. Postoji 15 dnevnih i 4 noćnih linija.
Tramvaji u Zagrebu često privremeno mijenjaju trase radi mogućih rada na pruzi ili u gradu, nesreća, kvara, nestanka struje. Povremeno je u prometu moguće vidjeti i izvanredne linije kada se događa rekonstrukcija pruge. Svi tramvaji su označeni s brojevima na pločama ili displeju i to na prednjem i stražnjem dijelu. Brojevi su također vidljivi i s bočne strane. Na jednoj liniji prometuje više tramvaja, a svaki tramvaj ima točno određeni raspored vožnje koji mora poštivati. Vozni red se može mijenjati ovisno o vremenu vožnje, danu u tjednu, praznicima. Detaljnu kartu vožnje tramvaja možete potražiti na web stranici ZET-a.
Trenutno su u prometu sljedeće dnevne i noćne linije: 1. Okretište Zapadni kolodvor - Okretište Borongaj, 2. Okretište Črnomerec - Okretište Savišće, 3. Okretište Ljubljanica - Okretište Savišće, 4. Okretište Savski most - Okretište Dubec, 5. Okretište Prečko - Okretište Park Maksimir, 6. Okretište Črnomerec - Okretište Sopot, 7. Okretište Savski most - Okretište Dubrava, 8. Okretište Mihaljevec - Okretište Zapruđe, 9. Okretište Ljubljanica - Okretište Borongaj, 11. Okretište Črnomerec - Okretište Dubec, 12. Okretište Ljubljanica - Okretište Dubrava, 13. Okretište Žitnjak - Okretište Kvaternikov trg, 14. Okretište Mihaljevac - Okretište Gračansko dolje, 17. Okretište Prečko -Okretište Borongaj. Noćne linije: 31. Okretište Črnomerec - Okretište Savski most, 32. Okretište Prečko - Okretište Borongaj, 33. Okretište Dolje - Okretište Savišće, 34. Okretište Ljubljanica - Okretište Dubec.
Tramvaji i naplata vožnje
Vožnja tramvajem nije besplatna. U ponudi se mogu pronaći karte, kao i kuponi za vožnju. U tarifnom sustavu vožnji nalaze se sljedeće karte: Pretplatne - One zamjenjuju nekadašnje mjesečne ili godišnje pokaze, a najčešće ih koriste putnici koji svakodnevno putuju na posao s javnim prijevozom. Vrijednosna ili višednevna karta - Najbolji izbor za putnike koji povremeno putuju javnim prijevozom. Papirnati oblik karte - Papirnate karte se mogu kupiti pojedinačno ili u buntu. Razlikuju se prema vremenu vožnje (30,60,90 minuta).
Vrijede samo za jedan smjer i potrebno ih je poništiti na odgovarajućem automatu u tramvaju ili autobusu. 2017 godine ZET uvodi pojedinačne karte koje će vrijediti na područjima prve zone i trajat će 30 minuta. 2019 godine uvodi se ista stvar, samo za kartu od 60 minuta. Što je važno provjeriti prije odlaska na vožnju? Tramvaji često mijenjaju rute ili raspored vožnje, stoga je uvijek poželjno da provjerite web stranicu ZET-a kako bi se unaprijed upoznali s bilo kakvim promjenama. Ponekad je potrebno imati strpljenja za javni prijevoz, jer tramvaji i busevi mogu kasniti ili iznenadno promijeniti smjer kretanja.
Tagovi: