Kako i na koji način se aktiviraju zračni jastuci
Kako rade zračni jastuci?
Zračni jastuci se opisuju kao sustav pasivne sigurnosti u vozilu. Njihova je krajnja zadaća je minimalizirati udarac i zaštiti tijelo vozača tijekom sudara. Kako zapravo rade zračni jastuci? Svi znamo kako se prilikom sudara zračni jastuk aktivira i tako spašava vozača od jakog udara. Moderniji sigurnosni sustavi zračnih jastuka ipak su nešto opsežniji kada je u pitanju elektromehanika kao i pirotehnika. Kada dođe do senzora sudara, kontroler samog zračnog jastuka će primiti i protumačiti naglu promjenu u signalu brzine vozila. Ovdje dolazi do aktivacije spremnika na kruta goriva i stvara se plin.
Zračni jastuk koji je zaprimio navedeni signal napuhat će se s bezopasnim plinom i izlazi van kako bi zaštitio vozača. Plin iz jastuka će se ispuhati kada se vozač nasloni na svoje sjedalo. Navedeni jastuci mogu imati i više uložaka s plinom koji će se aktivirati ovisno o samoj jačini udarca, što zapravo povećava i njihovu sigurnost i učinak. Suvremena vozila imaju više vrsta zračnih jastuka, no najvažniji su: Frontalni koji se nalaze na volanu za vozača i u tabli putničkog prostora, bočni koji se nalaze na bočnim stranama sjedala, zračne zavjese koje su u stropnoj oblozi uz sami okvir vozila.
Kada se aktiviraju zračni jastuci?
Pojasevi u vozilima smatraju se aktivnim sigurnosnim sustavima, dok su zračni jastuci pasivni sigurnosni sustav. Jednostavnije opisano, dok su naši pojasevi konstantno u funkciji tijekom vožnje i rade na principu blokade uz pomoć svojeg mehanizma, zračni jastuci će biti neaktivni do trenutka udarca vozila i tada se aktiviraju senzori koji su raspoređeni po samom vozilu. Senzori zračnih jastuka detektirat će naglu promjenu u brzini kretanja vozila, kao što se i događa prilikom prometne nesreće.
Kada se dogodi nesreća s vozilom, dolazi do slanja informacija modulu zračnih jastuka koji će prema položaju svojih senzora u vozilu akivirat odgovarajući zračni jastuk. Potrebno je napomenuti kako se u trenutku sudara također aktiviraju i predzatezači na sigurnosnim pojasevima. Vrijeme udarca vozača u volan nakon nesreće iznosi 50 milisekundi. U ovom vremenu zračni jastuk mora biti već napuhan i mora se lagano prazniti. Da bi navedeno bilo moguće, potrebno je da se dogodi takozvana eksplozija. Svaki zračni jastuk sadržava uložak koji ima eksplozivni plin koji će se prilikom sudara nakon informacija senzora aktivirati. Vrijeme aktivacije iznosi 20 do 30 milisekundi.
Da li se zračni jastuci mijenjaju?
Nakon što su se postavljeni zračni jastuci aktivirali, potrebno je napraviti njihovu zamjenu, kao i sami modul zračnih jastuka. Ukoliko su tijekom nesreće stradali i senzori, tada je potrebna i njihova zamjena. Zamjenu trebaju napraviti stručne osobe kako bi se ispoštovale određene mjere sigurnosti i određena pravila. Da li zračni jastuci mogu uzrokovati ozljede? Bez obzira na svoju učinkovitost i sigurnost, zračni jastuk kao i sigurnosni pojas mogu uzrokovati ozljede tijekom aktivacije - opekotine, masnice.
Upravo radi navedenog, važno je da prilikom vožnje sjedite uspravno, da pojas zakopčate preko trupa. Sjedalo bi od volana trebalo biti udaljeno barem 25 do 35 cm kako vas jastuk prilikom aktivacije ne bi udario u lice. Da li starost zračnog jastuka utječe na njegovu kvalitetu? Zračni jastuk je unatoč godinama uvijek učinkovit. Razlog navedenome su materijali od kojih je sačinjen. Kombinacija pamuka te sintetike tvore izdržljiv materijal koji ne gubi svoju čvrstoću. Promjena zračnog jastuka jedino je potrebna nakon njegove aktivacije.
Tagovi: