Logopedske vježbe za djecu i odrasle – za čitanje i mucanje
Kome su namijenjene logopedske vježbe?
Logopedija je znanstvena grana koja se bavi procjenom i liječenjem komunikacijskih problema i govornih poremećaja kod djece i odraslih, poput mucanje ili teškoće čitanje knjiga i drugih stvari. Za poboljšanje komunikacije koriste se logopedske vježbe, što uključuje terapiju artikulacije, aktivnosti jezične intervencije i druge ovisno o vrsti govora ili jezičnog poremećaja. Logopedska terapija i logopedske vježbe može biti potrebna za govorne poremećaje koji se razvijaju u djetinjstvu ili govorna oštećenja kod odraslih uzrokovana ozljedom ili bolešću, kao što su moždani udar ili ozljeda mozga.
Postoji nekoliko poremećaja govora i jezika koji se mogu liječiti logopedskom terapijom. Poremećaj artikulacije je nemogućnost pravilnog tvorbe određenih glasova riječi. Dijete s ovim poremećajem govora može ispustiti, zamijeniti, izobličiti ili dodati glasove riječi. Poremećaj tečnosti utječe na tok, brzinu i ritam govora. Mucanje i nered su poremećaji tečnosti. Osoba s mucanjem ima problema s izbacivanjem zvuka i može imati govor koji je blokiran ili prekinut, ili može ponavljati dio cijele riječi. Osoba s neredom često govori vrlo brzo i spaja riječi. Poremećaj rezonancije nastaje kada blokada ili opstrukcija redovitog protoka zraka u nosnoj ili usnoj šupljini mijenja vibracije odgovorne za kvalitetu glasa. To se također može dogoditi ako se velofaringealni ventil ne zatvori pravilno. Poremećaji rezonancije često su povezani s rascjepom nepca, neurološkim poremećajima i natečenim krajnicima. Osoba s poremećajem receptivnog jezika ima problema s razumijevanjem i obradom onoga što drugi govore. Zbog toga možete djelovati nezainteresirano kada netko govori, imati problema s praćenjem uputa ili imate ograničen vokabular. Drugi jezični poremećaji, autizam, gubitak sluha i ozljeda glave mogu dovesti do poremećaja receptivnog jezika. Poremećaj ekspresivnog jezika je teškoća u prenošenju ili izražavanju informacija. Ako imate ekspresivni poremećaj, možda ćete imati problema s formiranjem točnih rečenica, kao što je korištenje netočnog glagolskog vremena.
Povezan je s razvojnim smetnjama, kao što su Downov sindrom i gubitak sluha. Također može biti posljedica traume glave ili zdravstvenog stanja. Poteškoće u komunikaciji zbog ozljede dijela mozga koji kontrolira vašu sposobnost razmišljanja naziva se kognitivno-komunikacijski poremećaj. To može rezultirati problemima s pamćenjem, rješavanjem problema i poteškoćama u govoru ili slušanju. Može biti uzrokovano biološkim problemima, kao što su abnormalni razvoj mozga, određena neurološka stanja, ozljeda mozga ili moždani udar.
Afazija je stečeni komunikacijski poremećaj koji utječe na sposobnost osobe da govori i razumije druge. Također često utječe na sposobnost osobe da čita i piše. Moždani udar je najčešći uzrok afazije, iako ga mogu uzrokovati i drugi poremećaji mozga. Dizartrija karakterizira spor ili nejasan govor zbog slabosti ili nemogućnosti kontrole mišića koji se koriste za govor. Najčešće je uzrokovana poremećajima živčanog sustava i stanjima koja uzrokuju paralizu lica ili slabost grla i jezika, kao što su multipla skleroza, amiotrofična lateralna skleroza i moždani udar.
Kako se izvode logopedske vježbe?
Govorna terapija obično počinje procjenom logopeda koji će identificirati vrstu komunikacijskog poremećaja i najbolji način za njegovo liječenje.
Za dijete, logopedska terapija se može odvijati u učionici ili u maloj grupi, ili jedan na jedan, ovisno o poremećaju govora. Logopedske vježbe i aktivnosti razlikuju se ovisno o poremećaju, dobi i potrebama djeteta. Tijekom logopedske terapije za djecu logopedi će komunicirati kroz razgovor i igru, te korištenjem knjiga, slikati će druge predmete kao dio jezične intervencije kako bi se potaknuo razvoj jezika i da nauči izgovarati pravilno riječi i slogove, te će pružiti strategije i domaću zadaću za dijete i roditelje o tome kako izvoditi logopedsku terapiju kod kuće.
Govorna terapija za odrasle također počinje procjenom kako bi se utvrdile vaše potrebe i najbolji tretman. Logopedske vježbe za odrasle mogu vam pomoći u govoru, jeziku i kognitivnoj komunikaciji. Terapija također može uključivati ponovnu obuku funkcije gutanja ako je ozljeda ili zdravstveno stanje, poput Parkinsonove bolesti ili raka usne šupljine, uzrokovalo poteškoće s gutanjem. Vježbe mogu uključivati rješavanje problema, pamćenje i organizacija te druge aktivnosti usmjerene na poboljšanje kognitivne komunikacije, konverzacijske taktike za poboljšanje društvene komunikacije, vježbe disanja za rezonanciju i vježbe za jačanje oralnih mišića.
Dostupni su mnogi resursi ako želite isprobati vježbe logopedske terapije kod kuće, a to uključuje logopedske aplikacije, igre i igračke za razvoj jezika, kao što su flip i flash kartice te i radne bilježnice.
Kako logopedske vježbe pomažu djeci i odraslima kod čitanja i mucanja?
Trajanje logopedske terapije kao i izvođenje logopedske vježbe kod djece i odraslih varira o mnogobrojnim faktorima, a to su dob, vrsta i težina samog poremećaj govora, koliko često idete na terapije i koliko intenzivno izvodite logopedske vježbe, kakvo je vaše ili djetetovo zdravstveno stanje i kako liječite ako je izvor poremećaja govora neka bolest.
Neki poremećaji govora počinju u djetinjstvu i poboljšavaju se s godinama, dok se drugi nastavljaju u odrasloj dobi i zahtijevaju dugotrajnu terapiju i održavanje. Poremećaj komunikacije uzrokovan moždanim udarom ili drugim zdravstvenim stanjem može se poboljšati tijekom liječenja i kako se stanje poboljšava. Stopa uspješnosti logopedske terapije varira između poremećaja koji se liječi i dobnih skupina. Kada započnete logopedska terapija također može imati utjecaja na ishod. Pokazalo se da je logopedska terapija za malu djecu najuspješnija kada se započne rano i prakticira kod kuće uz sudjelovanje roditelja. Logopedska terapija zaista vam može pomoći ako imate problema s čitanjem ili govorom, te jednom krenete i držite se preporuka logopeda, možete na kraju imati uspješan ishod!
Tagovi: