Zašto se vozimo desnom stranom

Zašto se vozimo desnom stranom

Zašto se vozimo desnom stranom i kako izgledaju prometna pravila vožnje?

Promet desnom kao i lijevom stranom označava određena pravila vožnje u cestovnom prometu. Pravila se primjenjuju na dvosmjernim cestama ili putevima, kao i ulicama i dolaze od perspektive vozača. Često se postavlja pitanje zašto se vozimo desnom stranom, i tko zapravo vozi na lijevoj strani? Od 221 zemlje kao i teritorija svijeta, ukupno 59 zemalja vozi na lijevoj strani, i to uglavnom zemlje s bivšim britanskim kolonijama. Procjenjuje se kako 2.34 milijarde stanovnika vozi na lijevoj strani.

S druge strane, oko 66,2 % ukupnog svjetskog stanovništva vozi se na desnoj strani ceste. Zašto se vozimo desnom stranom i tko je izmislio prometna pravila oko vožnje? Na temelju samih arheoloških saznanja postoji mišljenje da su se prvi prometni propisi bazirali na vožnju s lijeve strane. Navedeno se utvrdilo na načinu vožnje bivših konjanika kao i vozača konjskih zaprega koji su većinom bili dešnjaci. U kontinentalnoj Europi danas se vozi desnom stranom i navedeno je usvojeno još za vrijeme Napoleona.

Zašto se vozimo desnom stranom i tko je odredio pravila vožnje?

Povjesničari često naglašavaju kako odabir strana ceste dolazi još od doba Rimljana, te kasnije Napoleona. Mnogi vjeruju kako je ideja prometa i vožnje nastala za doba rimskih mačevaoca koji su često prelazili s jedne na drugu stranu puta kako bi se bolje borili. U 18. stoljeću promet se krenuo razvijati u Sjevernoj Americi, što je dalo drugačiji pogled na pravila vožnje. Prema jednoj povijesnoj teoriji, pravila su određena prema vagonima koji su se vukli uz pomoć konja. Ovi vagoni nisku imali sjedala, što znači da je tadašnji vozač morao sjediti na leđima lijevog konja kako bi s bičem mogao kontrolirati konje. Zašto se vozimo desnom stranom?

Povjesničari pretpostavljaju kako je sjedenje na lijevom konju omogućilo bolju preglednost nad onime što dolazi u susret. Ova ideja vožnje s oduševljenjem je prihvaćena u Francuskoj koja je tada imala drugačija pravila. U primjeru, tada su se u Francuskoj siromašni građani držali desne strane, dok su se aristokrati držali lijeve. Zašto se vozimo desnom stranom? Kada je kasnije Napoleon krenuo u haranje Europe, svim osvojenim zemljama je zapovjedio da se promet odvija na desnoj strani. Odabir desne strane kao pravilne strane za vožnju potvrđen je 20 ih godina kada su izumljeni automobili i kada je došlo do promjene standarda življenja.

Zašto se vozimo desnom stranom i koje zemlje voze na lijevoj strani?

Znamo kako Britanci voze lijevom stranom ceste, što je svakako suprotno od vožnje u cijeloj Europi. No, navedeno nije karakteristično samo za Veliku Britaniju, nego i za 15 anglosaksonskih zemalja. Danas se procjenjuje da sveukupno 35 % svjetske populacije vozi na lijevoj strani. Veće zemlje koje voze na lijevoj strani su: Australija, Novi Zeland, Irska, indija, Japan, Karipski otoci. Vožnja lijevom stranom može biti zbunjujuća i opasna za vozače koji su naučeni voziti samo na desnoj strani. Zašto se vozimo desnom stranom? Možemo zaključiti kako je povijest odigrala veliku ulogu u odabiru načina vožnje.

Najveća revolucija u vožnji nastala je onda kada je Henry Ford 1908 godine predstavio model T gdje je vozač bio smješten na lijevu stranu, što znači da se auto morao voziti po desnoj strani ceste. Navedeno je svakako utjecalo na promjenu načina vožnje u mnogim zemljama, osobito u Kanadi, Italiji, Španjolskoj. Kada su ovu promjenu učinile veće zemlje, promjene su pratile i manje zemlje. Sada kada znamo zašto se vozimo desnom stranom potrebno je zapitati se koji način vožnje je zapravo sigurniji? Svaki način vožnje ima pravila koja traže pridržavanja. Oba načina su sigurna, no često može doći do problema ako se nađete u zemlji koja vozi na suprotnoj strani.


Tagovi: